Sylinderen på gassfjæren (den tykke delen av gassfjæren) er fylt med nitrogengass. Nitrogengassen er satt inn under høyt trykk. Jo høyere trykket er, jo større kraft får du på stempelstangen (den «tynne» delen av gassfjæren) når den glir ut av sylinderen. For å sikre at nitrogengassen blir inne i sylinderen mens stempelstangen trekker seg inn og strekker seg
ut, sklir stempelstangen gjennom en pakning som omslutter stempelstangen tett ved enden av sylinderen. Sammen med nitrogengassen er det også en liten mengde av olje i sylinderen.
Oljen gir en ekstra demping når stempelstangen når sin ytterste posisjon (helt ut). Oljen har et ytterligere formål, det er å tette og smøre slik at stempelstangen kan gli inn og ut med mindre friksjon.
Posisjonen til en gassfjær kan variere dramatisk fra når et deksel er åpent til det er lukket. I et bagasjerom (bakluken) av bilen, er posisjonen av gassfjæren montert motsatt. Derfor, når
du plasserer en gassfjær må du sikre at mengden av olje som er i sylinderen automatisk strømme til tetningen i enhver situasjon den befinner seg i. Dette gjelder enten lokket (dekselet) er åpent eller lukket.
Posted in: Generelt